8e Etappe Montbeliard via Delemont naar Biel 125 km waarvan ca 5 km lift Vd politie

23 juli 2016 - Biel/Bienne, Zwitserland

Good evening,

Vanmorgen na stevig ontbijt Ibis Montbéliard vertrokken en al spoedig begon de eerste klim in de Franse Jura van ruim 5 km met stukken van 10-12 % waarbij het mij opviel dat jongere Zwitsers met Carbon fietsjes en triple cassette zonder bagage het ook erg moeilijk hadden Enfin eindelijk is daar dan de Zwitserse Grens ! Ik had mij verheugd en gerekend op een stevig verhoor en check maar nee hoor geen grenswacht te bekennen! Toch maar een foto gemaakt. Na deze serieuze col zou er nog minimaal 1 komen van ca 7 km met ook enorm stijgingspercentage van 12 % stukken! Je moet maar zo denken alles wat je stijgt daal je ooit ook weer af en ja hoor dan maak je kilometers Eerst in Porrentruy moed in gedronken met 1 cappuccino.

Na Delemont was de route voor fietsers Barre voor de niet Fransen onder ons afgesloten!! Ik moest toen de snelweg wel nemen met tunnels van 3,2 km echter dit was verboden en halverwege de tunnel kwam een politiebusje mij tegemoet en draaide in de tunnel en zette verkeer stil met zwaailicht aan. Ik werd met fiets en al in de bus geduwd protesteerde dat ik geen refugié was maar een echte hollander! Zag er wel verwilderd uit natuurlijk. Uiteindelijk na ca 5 km lift werd mijn paspoort gechecked via het hoofdkantoor! Waar gaat u heen, bent u alleen, waar woont u etc! De agenten vroegen mij 20 CHF wat ik bijzonder schappelijk vond gezien de prijzen in dit land! Ze reden mij naar een pinautomaat weer 2 km verder! Ik eerd met mon Velo uit de auto gehaald en het publiek op de terrassen was wel nieuwsgierig. Ik mocht niet in Euro's betalen. Heb wel gevraagd of ze mij niet naar Biel 60 km verderop konden brengen maar dat werd fietsen geblazen door een mooie kloof met weer aanzienlijke heuvels later! In Tavannes was ik pas 19.20 vanwege foutrijden en extra heuveltjes genomen. Ik heb besloten vanwege de tijd en slecht weer 20 km de trein te nemen naar Biel echter die gong pas tegen 21.00 uur dus eerst maar gebunkerdIn Biel bij Hotel nog van weekend uitgaansleven genoten met live muziek. Morgen rustiger dag ca 55 km binnendoor naar Bern Bonne Notte Frank

1. Arthur en Petra:
    24 juli 2016
    Wat een verhaal Frank!! Er is idd weer van alles gebeurd onderweg...
    Gelukkig ben je er met een niet te dure boete goed van af gekomen, ik denk dat de automobilisten ook wel van je geschrokken zijn omdat het in die tunnels vaak ook wel smal is.
    Fijn dat je veilig aan de andere kant kwam.
    Succes in het mooie Zwitserse land!!
  2. Frank Kuijt:
    24 juli 2016
    Het is echt een sprookje nu in Bern aangekomen en uitvoerig bezocht via Aarberg